#Post Title #Post Title #Post Title

Hamm, hamm...



Mióta Spanyolországban vagyunk, alig láttam kövér embert. Még molettet is ritkán. Pedig a spanyol konyha jó, és meglepő módon a gyerekek is élvezik.

Az autentikus spanyol konyhát persze egy jó étteremben lehetne leginkább kiélvezni, ám ez a luxus nekünk ritkán adatik. Nem is a pénz a legfőbb akadály, időnként ki lehet gazdálkodni, inkább a három gyerek. Pontosabban az a kétéves, aki nem ül meg a fenekén és nem is szívesen eszik olyan ételt, amit nem én főzök. Így ha útközben megéhezünk, akkor olyan helyet kell találnunk, ahol elnézik, hogy szaladgál, és nem zavar másokat. Spanyolország ebből a szempontból egészen kellemes hely. Sok a kerthelyiség, és a spanyol gyerekek többsége szintén képtelen végigülni a gyakran 2-3 órára elhúzódó étkezéseket. Persze ők azért esznek is, ellentétben az én fiammal, akivel ez csak a legritkábban fordul elő.
De nem vagyok türelmetlen és nem erőltetem. Nincs értelme.Harmadik gyereknek pedig azért is nagyon jó lenni, mert ha az ember két lánnyal már végigéli, milyen amikor konkrétan csak fényt esznek hetekig, és mégis túlélik, akkor már nem aggódik. Így hát hagyom Kisbendét válogatni, nem enni, szaladgálni – különösen azért, mert a lányokon is látom, hogy egyrészt életben maradnak, másrészt, idővel megjön az étvágyuk, sőt bizonyos kor után már képesek ülve maradni, bár nem szívesen.
Persze hiába vagyunk öten, nálunk messze nem fogy el öt adag étel. Bende ugyebár nem eszik. Borsi nem ehet, Bíbor meg válogat. A deniai étteremben ezért csak egy menüt kértünk. Ebben volt öt tapas, egy pizza és egy kávé. Emellé rendeltünk még egy adag sült krumplit Borsinak, ami nagyjából az egyetlen étel számára, ha étterembe megyünk, még szerencse, hogy szereti és egy tál gazpachot, vagyis spanyol paradicsomlevest, nekem. Én úgy voltam vele, hogy nekem épp elég lesz a leves, ha nem, majd eszek egy kis tapast. Zsolt megfelezi a pizzát Bíborral (ha szerencsém van, még Bende is megkóstolja...) és a végén mindenki jól lakik. Persze úgy képzeltem, hogy egybe kihozzák a tapasokat, majd a pizzát, pikk-pakk meglesz az egész és mire Bende nagyon elunná magát én már a kávét is megittam.
Persze naivitás volt ezt gondolni. A spanyol étkezés ennél sokkal ráérősebb. Jó sokat kellett várni az első fogás érkeztéig is, de legalább volt mit nézni. A legnagyobb sikere a gyerekek körében persze a kemencének volt, ahol órási tűz égett és csinos szakácsfiúk pakolták a pizzára a rávalókat, és igazi péklapáton dugták be a kenyeret. Közben megbeszéltük Kisbence történetét, aki bebújt a kemencébe, meg Jancsit és Juliskát. Aztán előkerült a táskámból pár kisautó, amiket lehet a földön tologatni és volt a téren még pár meleg, sima, embernagyságú kődísz is, amire fel lehetett mászni. Jó volt ez a tér. A város közepén, mégis távol a forgalmas utcáktól, nem kellett félni, hogy Kisbende leszalad az autók elé. Csendes volt a város, szieszta volt. Csak az étterem vendégeit lehetett hallani – mindenki spanyol volt. Sehol egy turista.
Jött is a leves – szerintem nagyon finom volt, és látva, hogy nekem ízlik, minden gyerek belenyalt - és mind el is fintorodott. Ez bizony nem a magyar paradicsomleves, fanyarabb, hűvösebb. Tökéletes. Nem baj, az enyém maradt. Aztán kihozták az első tapast – pár falatnyi apróságot vártunk, de egy hatalmas adag salátát kaptunk. Hárman is ettük - Zsolt, Bíbor és én. Bende csak fintorgott, épp úgy, ahogyan Borsika is. Pedig ezt ehetné, ez nem tilos a PKU-soknak, de persze nem kérte.
Én ekkor már jóllaktam. De amikor elvitték a tányért, és meghozták a forró sajtos-sonkás krokettet, összefutott a számban a nyál. Isteni. Le is raktam az első falat után – hátha Bíbor megenné. Hiába, no, az anyai szív. És igazam volt, ízlett neki, három darab fél fogára sem volt elég. Várta is, mi lesz a következő tapas, de mikor kihozták, csak elfintorodott. Kis, tízcentis halak, frissen sülve, lisztben forgatva. Egészben. Fejjel és farokkal. Undorító, fujjog Bíbor és bevallom, nekünk se nagyon tetszett. Nem vagyunk halas család, bár Zsolt néha megeszi a tenger gyümölcseit. Végül megkóstolta ezt is. Ez finom, mosolyodott el. Felbátorodtam, és egy kis darabot én is letörtem. Jé, nincs szálkája. És az íze? Hmmm, isteni. Ritkán eszem halat, akkor se szeretem, de ez jó. Hú, mondja Bíbor, akkor talán ő is kérne egy falatot... Micsoda? Néztünk egymásra a férjemmel... Bíbor halat? Ő, aki eddig még soha??? „Mióta Disneylandben végigmentem a legnagyobb hullámvasúton, megjött a bátorságom...” mondta a nagylány, látva a hökkent arcunkat és kis hezitálás után tényleg evett egy falatot. Jé, ez tök más ízű, mint az angol fish&chips... mondja és egy egészet bekebelezett. Majd még egyet. A kis tányér gyorsan kiürült. Mind sajnáltuk, amikor elfogyott.
Kíváncsian vártuk hát, mi a következő. Jajj, az bizony újabb bátorságpróba. Rák. Szép nagy, csápokkal, fejjel, szemmel. Áááá, én ugyan meg nem eszem, mondtam, és Bíbor egyet értett velem. Mindent azért már mégsem. Újra a férjem lett az első. Meg aztán a rák jó, szerinte. Bár ez elég natúr ízű, tette hozzá az első falat után. Bátran vettem kézbe, trancsíroztam, beleztem és egyre kevésbé láttam étvágygerjesztően. Mindig olyan tanácstalan is vagyok a rákkal kapcsolatban, melyik részét kell megenni, melyiket nem? Azt tudom, hogy a fehér az okés, de ezen valami barna trutyi is volt. Az ehető még, vagy az a rákszar és ki kell dobni? Legszívesebben letettem volna, de akkor Bíbor azt mondta, ha megkóstolom, akkor ő is. A gyerekért persze mindent. Bekaptam egy falatot. Nem valami jó, de lenyeltem. Bíbor követte a példám. Döbbenet, hogy tényleg a szájába vette. Neki se ízlett, kiköpte, de azért ez akkor is haladás.
Ekkor jött az utolsó tányér tapas. Kagyló. Szép fekete, héjában. Ez már tényleg túl van minden határon. Azt se tudtam, hogyan kéne, kedvem meg aztán végképp nincs hozzá. De a gyerek kíváncsian nézte, mit szólok. Összeszedtem hát a bátorságom. Rászúrtam a villámra a husát és hamm. Ehető. Nem mondom, hogy jó, de azért ehető. Bíbor hosszan bűvölte a kagylót, majd aztán rászánta magát és bekapott egy kagylót, majd gyorsan betömött a szájába egy csomó sült krumplit is és alaposan leöblítette kólával. Milyen volt? - kérdeztem. Röhög. Nem éreztem semmit – válaszolta, csak a sült krumplit. De azért megettem. Ez is számít, nem? Naná, hogy számít. Büszke vagyok. Magamra is. 
A pizza is jó volt, és a kávé is jólesett, bár azt már csak félfenékkel ülve tudtuk meginni, mert addigra Bende nagyon akart szaladni, de nem bántuk, mert nagyon jóléreztük magunkat és nagyon jókat ettünk. 
És akkor még arról nem is beszéltem, hogy milyen jó reggelire (vagy vacsorára) a frissen sült churros forró csokival vagy a sárga belű mézédes kivi. Olyan jók ezek a felfedezések!

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...