Ameddig csak beszéltünk róla, hogy spanyol suliba íratjuk őket, a lányoknak elég nagy arcuk volt. Ha kérdeztem őket, csak legyintettek, ugyan már, ez nem félelmetes, átélték ezt Angliában is, nincs mitől rettegni. Aztán ahogy közeledett a suliba indulás napja, persze egyre fogyott a bátorságuk. Tegnap este már nagyon izgultak, és ettől persze nekem is összeszorult a gyomrom. De amikor ma délután hazajöttek az első spanyol iskolai napjukból, mind fellélegeztünk – mert élvezték. És alig várják, hogy holnap újra mehessenek.
Persze sok mindent még nem értettek
meg – de angol gyerek minden osztályban van, ezért segítőként mindketten kaptak egy-egy
angol kislányt, aki melléjük ült és folyamatosan magyarázott, fordított nekik. Ettől persze rögtön mindegyiknek lett
egy-egy kis barátnője is, ami tagadhatatlanul segíti a
beilleszkedést, különösen, hogy tolmácsolás címszó alatt elég sokat csevegtek is.
A spanyol iskola persze egészen más mint a magyar, és nagyon eltér az angoltól is. A lányok főleg az angolhoz hasonlították őket, mert azt jobban ismerik, de mivel Bíbor azért Magyarországon is járt suliba, ő azért el tudta azt is mondani, hogy a spanyol nagyon hasonlít az otthoni rendszerhez. Kezdjük mindjárt azzal, hogy itt
nincs egyenruha, bár mi ma fehér blúzban küldtük őket iskolába,
mert valamiért azt gondoltuk, hogy így kell, de felvilágosítottak
róla a lányok, hogy Spanyolországban lehet divatozni, és este mindketten
lelkesen válogatták, hogy mit vegyenek fel holnap. Tagadhatatlan,
hogy az angol suliban efféle örömök nem érték őket.
Van itt azonban más is, ami eléggé
eltér az angol rendszertől – például csengő. Az angol suliban
ilyet ugyanis nem használnak, mert túl stresszes a hangja és
különben is minden tanár akkor tart szünetet
amikor elfárad az osztály. Furcsa is
volt most a lányoknak a csengő éles hangja, mindketten fontosnak tartották megemlíteni, hogy milyen zavaró volt. Mint ahogyan azt is furcsállották, hogy itt semmiféle elektronikus ketyere nem volt az osztályokban - se digitális tábla, se laptop a gyerekeknek. Csak a hagyományos eszközök.
És ha már hagyomány - hát igen, itt lecke is van, nem úgy, mint Angliában, és már az első
nap is kaptak. Persze spanyolul, bár ez egy kéttannyelvű iskola, így például a környezetet angol anyanyelvű tanár tartja, ami gondolom okoz majd kis sikerélményt a lányoknak. Visszatérve a leckére, Bíbor még felmentést kapott a nagyja alól, csak némi spanyoltanulást kapott leckének, főleg a létige ragozását és a bemutatkozást, neki az
osztály rendes leckéjét neki még ma nem kellett megcsinálnia.
Nem úgy Borsikának, akire rögtön
rázúdították az összes spanyol leckét: egy hosszú mesét a
leopárdról, rajzolni a meséről meg írni is pár mondatot. Aki
beszél spanyolul, annak nyilván ez nem nagy feladat – de most az
én szegény férjemnek ezzel ment el az egész
délutánja. Az sem volt kis kihívás, hogy ő megértse, hiszen a mesék nem feltétlen csak az alapszókincset
tartalmazzák. Aztán volt még mateklecke is – ami önmagában
szintén nem lett volna sok, ám mivel a tankönyvbe nem szabad beleírni,
csak a füzetbe, le kellett másolni a feladatot (spanyol szöveges
példa) és úgy megoldani. Lehet persze, hogy ez félreértés, és bőven elég lett volna az eredményeket leírni - majd kiderült. Ez ugyanis ma másolással együtt egy teljes óráig tartott. Utána jött még a spanyoltanulás neki is és a furulyalecke, mert hogy itt az is van. Szegény Borsi egész lefekvésig leckét írt, amit én azért eléggé sokallok, remélem, hogy ez csak Borsi lassúsága és tapasztalatlansága miatt van így, másoktól ugyanis azt hallottam, hogy a spanyol suliban nincs sok lecke, de hát majd kiderül.
Ahogy én látom, így egy nap után, a spanyol suli abban is hasonlít a
magyarhoz, hogy a felszerelést a szülőnek kell megvennie, a
füzeteket és a ceruzákat, vonalzókat is – ami Magyarországon evidens, én is csak azért említem, mert "bezzeg" Angliában ezeket mind ingyen adja a
suli, igaz nem is szabad hazahozni. Angliában tankönyv sincsen, a
tanár fénymásolt lapokból dolgozik – a spanyoloknál van
tankönyv, de nekünk most nem kellett megvennünk, az iskola adta, nem örökbe, csak kölcsön, ezért nem szabad beleírni. De ez nem azért van, mert későn kezdtük az évet, ez ebben a suliban mindenkire érvényes szabály.
Az osztályok beosztása amúgy itt úgy
zajlik, hogy az egy évben született gyerekek kerülnek egy
osztályba. Borsi ez alapján negyedikes lett volna, Bíbor meg ötödikes.
Ám mivel nem tudnak spanyolul, ezért a suli úgy döntött, hogy
az egy évvel kisebbek közé teszi őket. Így Borsi idén ismét
harmadikos lett, ráadásul vicces módon pont úgy 3A-s, mint
tavaly. Bíbor kicsit faramucibb módon járt, mert Angliában az ötödiket
végezte, ám most hirtelen negyedikes lett. Olyan furcsaságokkal
jár ez, hogy az egyik kisfiú az osztályban ma ünnepelte a
kilencedik szülinapját – Bíbor februárban viszont 11 éves
lesz. (Ne kérdezzétek, hogy ez hogy jön össze, én nem értem még
pontosan ezt a rendszert.)
Ebben a suliban nincs befizetett ebéd
– mindenki 9-re jön és azt feltételezik, hogy otthon már
reggelizett. Muszáj is, mert tízórai nincs, még szünet sem
délig, amikor is van egy nagy ebédszünet, amikor mindenki
szendvicset eszik és fél 3-kor mindenki megy is haza, ahol elvileg
várja a meleg ebéd-uzsonna. Ez hasonló az angol rendszerhez, bár ott a lányok szerint több szünet
Ami nekem furcsa még, hogy egészen mások a spanyol füzetek, mint amiket eddig valaha is
láttam. Nagyon apró kockás a lapjuk, és olyan kicsik ezek a kockák,
hogy számot nem is lehet beléjük írni. De minden órára ilyet kértek.
Nem értettem miért, míg a lányok ma el nem magyarázták, hogy tévedésben élek, mert ez nem kockás füzet, csak az én szemem nem vette eddig észre
a vastagabb vonalakat: ez ugyanis csíkos ÉS kockás egyszerre,
ezért jó minden órára.
A sulis beoratkozáshoz amúgy semmi
nem kellett, csak a „padron”, ami afféle lakcímbejelentő-lap,
ezt az albérleti szerződés alapján állítja ki az önkormányzat.
Ott megmondták, hogy hivatalosan melyik suliba tartozunk. Ezzel a papírral mentünk be a suliba (na itt nem beszéltek angolul) és bejelenteni, hogy ide akarunk járni. Adtak egy
űrlapot, kértek pár dolgot (igazolványkép, útlevés
fénymásolat, oltások igazolása, amire simán jó a magyar
egészségügyi kiskönyv, hiszen latinul van benne minden) és már
mehettek is. Ha nem lett volna szünet a múlt héten, szerintem már
akkor kezdhették volna a sulit, de azért két hét alatt így is
bekerültek, ami az angolhoz képest igazán jó eredmény. (Ott hat
hetet vártunk, hogy Borsit felvegyék.)
Furcsa egybeesés, hogy én is pont ma
kezdtem suliba járni – méghozzá kezdő spanyoltanfolyamra. A
helyi művelődési házban indítottak ilyet, majd később megírom
milyen, most még ízlelgetem. Kétszer másfél óra reggel fél 10-től 11-ig, pont az
iskola mellett, tehát elvileg ha elviszem a lányokat (negyedóra
séta háztól suliig) akkor utána még ihatok egy kávét az órám
előtt. Ma mondjuk zuhogott mint az állat, tehát Zsolt elvitt
minket kocsival, de remélem, hogy ez csak elmúlik előbb-utóbb,
végül is Spanyolország nem az esőről, hanem a napfényről
híres.
Márcsak Bendének kell ovit találni,
de már ezt is elkezdtük intézni – annyi már kiderült, hogy itt
a magánovi egy hónapra kerül annyiba, mint Angliában egy hétre,
ami nagyon pozitív meglepetés. Egyetlen gondom, hogy a közeli magánovinak nincs
kertje, inkább olyan, mint egy nagy játszóház. Ezért most megnézzük még az állami
ovit is, hátha ott is van hely, és annak lesz kertje, de tartok
tőle, így év közben sok választási lehetőségünk nem les, ráadásul lehet, hogy oda olyan papírokat is kérnek, amiket nem tudunk bemutatni, például spanyol jövedelemigazolást.
Azt mindenképp jó látni-érezni, hogy beindulnak a helyi dolgaink, és nyaralós üzemmódból végre átváltunk itt élősbe.
Hajrá, hajrá, ügyesek vagytok. :-)
Örülök, hogy a csajoknak bejött a suli, ez azért nagyon fontos.
Sok sikert a továbbiakhoz!
Ditke
Hajrá :D